Regata CMPO – 05 d’octubre de 2025

El passat diumenge, 5 d’octubre, es va disputar la regata CMPO, vuitena prova prevista de la XXIX Lliga Social CMPO i sisena disputada.

El dia es va aixecar gris i amb pinta de pluja. Tots els models pronosticaven un dia ratxejat, complicat i difícil de preveure. Cada model meteorològic deia una cosa diferent. Mentre el forecast del Windfinder preveia pluja i poc vent, el superforecast de la mateixa aplicació anunciava vents per sobre dels 12 nusos amb ratxes de gairebé 20. L’únic punt en què coincidien era que hi hauria onada…

El forecast i el superforecast del Windfinder deien coses totalment oposades a menys de 20 hores per a la regata.

A la reunió de patrons ja va caure una mica d’aigua, en un dia gris que no va agafar per sorpresa els participants, ja que gairebé la meitat es van presentar a menjar els croissants amb vestit d’aigua i botes. Durant la reunió, el comitè ja va comentar que, donada la inestabilitat del dia i el fet que som una regata social amb pocs recursos, no s’anul·laria o cancel·laria la prova encara que el vent roles considerablement.

La junta del CMPO també va aprofitar per presentar la regata CMPO A2 del dia 19 d’octubre (una costanera d’unes 10 o 15 milles per ser a sopar a casa) i per anunciar que hi haurà eleccions el proper febrer.

Reunió de patrons, passada per aigua.

Amb quatre altres regates produint-se simultàniament entre el Vela i el CMV (dues de patins, la de J80 i la del Business Yacht), i amb un vent inicial de terra, el comitè va optar per muntar un camp de sobre-sota amb la boia de sobrevent situada prop del 270 i a una mica més d’una milla, amb dues voltes a completar.

Amb un vent molt inestable de terra, el comitè va hissar intel·ligència per veure si s’estabilitzava una mica, i a les 13 h es va donar la sortida amb uns 10 nusos i ratxes. El comitè havia montat una línia de sortida generosa en llargada (com ens agrada a gairebé tots) però les condicions canviants van fer que el costat de la boia quedes força afavorit, i els més espavilats —aquest cop va ser el Pekas (JOD 35, CMPO) —, que van sortir per aquell costat, van començar amb un avantatge considerable. Tot i això, de seguida l’Enigma (Farr 52, RCNB) i el Kiloton (T42R, RCNB) van demostrar que juguen en una altra lliga (la de les veles negres i la fibra de carboni) i es van posar al capdavant, separant-se amb facilitat de la resta de la flota.

L’EsCert (RO330, RCMB) va patir dos tripulants a l’aigua (un tripulant que va caure i un altre que es va llençar a rescatar-lo) que van ser ràpidament rescatats sense haver de lamentar més conseqüències, i es van retirar abans d’arribar a la primera boia.

Durant la cenyida —curiosa, ja que l’onada venia de popa—, el vent va anar rolant cap a l’esquerra i, una vegada passada la boia de sobrevent, la “baixada” era en realitat un través on les veles portants gairebé no entraven. Es van veure algunes orçades (l’onada, ara de proa, no ajudava) i alguns vaixells van preferir arriar en comptes de portar l’espinaquer al límit.

51 minuts i 59 segons després de la sortida, mentre la cua de la flota completava la primera volta, va entrar l’Enigma (Farr 52, RCNB), seguit del Kiloton (T42R, RCNB) i l’Oblongo (Mumm 30, CMPO), que també van aconseguir completar les dues voltes en menys d’una hora.

Pocs minuts més tard, el vent va anar morint i la flota va quedar gairebé parada durant uns quinze minuts, fins que va entrar un vent una mica més calent entre migjorn i xaloc, que va girar el camp de regates. Fins a tal punt que es va veure la particular imatge d’alguna embarcació arribant a la boia de sobrevent amb l’espinaquer hissat.

Els més murris s’havien posicionat més al sud en aquest últim tram, esperant ser els primers a qui entrés el vent, i així va ser. Però la maniobra, que requeria fer una mica més de recorregut, no va resultar gaire millor que esperar el vent fent rumb directe, i totes dues estratègies van obtenir resultats similars.

Un cop es va establir el nou vent, van acabar d’entrar la cua dels ORC2, ORC3 i ORC4, mentre que la totalitat dels ORC5 i Sportboat van entrar amb un temps de més de dues hores.

Així doncs, a ORC0-2, el guanyador en compensat va ser el Kiloton (T41R, CMPO), tot i arribar tres minuts més tard que l’Enigma (Farr 52, RCNB). L’Stam Dos (Centurion 40S, CMPO) va tancar el grup en tercera posició.

Kiloton, T42R del RCNB

A ORC3, l’Oblongo (Mumm 30, CMPO) va guanyar amb autoritat (per cinquena vegada), amb 24 minuts de marge sobre el Pekas (JOD35, CMPO), que va saber gestionar l’avantatge guanyat a la sortida i aconseguir el seu millor resultat en la lliga CMPO aquesta temporada.

Oblongo, MUMM 30 del CMPO

A ORC4, l’Odysseus (Contessa 35, RCNB) es va imposar a l’Adagi (Optima 101, RCMB) per poc més d’un minut, i ja suma cinc victòries aquesta temporada. El millor classificat del CMPO va ser el Saxo (X-302, CMPO), en quarta posició.

Odysseus, Contessa 35 del RCNB

En ORC5, la cosa va estar molt ajustada, amb menys de nou minuts entre el primer i el quart (i últim) classificat. El Xino Xano (Gib Sea 302) es va imposar per 30 segons sobre el Rateta (Fortuna 9, CMPO).

Xino Xano, Gib Sea 302 del RCMB

A la categoria Sportboat, la victòria va ser per al Tostaki (First Class 8, CMPO), que va aprofitar el millor rating sobre el Tapon (Farr Platu 25, CMPO).

Tostaki, First class 8 del CMPO, desventat per un dels 6 spinnakers que te l’Enigma en inventori.

Algunes fotos mes:

[Resultats de la Lliga]